בהגיענו לגיל פרישה נתחיל לקבל פנסיה זקנה מהחיסכון הפנסיוני שלנו. בקבלת פנסיה בגיל הפרישה יש פוטנציאל מס לא מבוטל שנובע מסיבות מגוונות, כמו למשל פנסיה גבוהה, שינוי כספים ש"צבועים" כקצבה ואנו מעוניינים למושכם כסכום חד פעמי, דיווחים שאינם מדויקים מחברות הביטוח (פיצויים ששלמו מס, תגמולים ש"יושבים" כפיצויים ועוד).
ייעוץ פנסיוני שנובע מקצבאות חלה חובת תשלום של מס הכנסה, אבל עם מספר הקלות. במאמר זה נסביר ונפרט מה מקור הקצבאות שלנו, מה המיסוי החל עליהן ולאילו פטורים אנו זכאים.

חשוב לי לציין, כאשר אנו עוסקים בקצבת זקנה, הן משולמות מחברות ביטוח, קרנות פנסיה וקצבאות המשולמות ממקורות אחרים. קצבאות הזקנה נחשבות כהכנסות מעבודה וחל עליהן המיסוי הרגיל כפי שחל על שכירים, הן לעניין מדרגות המס והן לעניין זיכויים וניכויים.יחד עם זאת, המדינה נותנת הטבות מס על קצבאות הזקנה, כך שאם ייעוץ נכון ניתן לקבל פטור ממס עד 9,000 ₪ כיום ובעתיד צפוי לגדול עד ל 11,000 ₪ בשנת 2025 (תיקון 190 משנת 2012).

 

איך למעשה ניתן לממש את הפטור על פנסיית הזקנה/קצבת זקנה ?
ובכן, מס הכנסה הגדיר שתי קצבאות זקנה באופן הבא: "קצבה מזכה" ו"קצבה מוכרת".

"קצבה מזכה" זוהי הקצבה שמקבל אדם בפועל או תקרה מסוימת שנקבעה ומתעדכנת אחת לשנה, הנמוך מבין השתיים. נכון לשנת 2015, התקרה הזו עומדת על 8,460 ₪ לחודש.
"קצבה מוכרת" זוהי קצבה שמקורה בכספים שהופקדו בקופת הגמל (לא כולל קרן פנסיה וותיקה ) ולגביהן לא נהנה המפקיד מניכוי על פי סעיף 47 לפקודה ( אצל שכירים, הכוונה לחלק שלהם בהפקדות ), או כספים ששילם מעביד ועליהם חויב העובד בשווי מס בעת ההפקדה.
מס הכנסה נותן פטור ממס על הקצבת הזקנה בגובה 43.5% מקצבת הזקנה משנת 2012, בעקבות תיקון 190, בשנת 2016 הפטור צפוי לגדול בעוד ל 49% ובשנת 2020 צפוי לגדול ל 52% ובשנת 2025 צפי לגדול 67%.

"קצבה מוכרת" – אותו חלק של הקצבה המשולמת לגמלאי מקופת גמל לקצבה חדשה (אחר 1.1.95) לעיל, ומקורה בתשלומים פטורים. לעניין זה, "תשלומים פטורים", הינם כדלקמן:
סכומים שהפקיד מקבל הקצבה (העמית) ואשר לא היה זכאי בעבורם לניכוי או זיכוי לפי סעיף 47 ו-45א.

חשוב לדעת כי פטור על "קצבה מזכה" ניתן לקבל רק מגיל הפרישה החוקי – 67 לגבר, 62 לאישה.
פטור על "קצבה מוכרת" ניתן לקבל מגיל 60. אי לכך, בין גיל 60 לגיל פרישה חוקי קיימת רק "קצבה מוכרת" ועליה ניתן הפטור.
מס הכנסה נותן שתי "סוכריות" בסיום עבודה, פטור על פיצויים או פטור על הקצבה המזכה. קיימת "נוסחת שילוב חדשה" (תיקון 190). נוסחה השילוב החדשה לוקחת בחשבון לצורך חישוב על הפטור מקצבה מזכה ופיצויים את 32 שנים האחרונות. במסגרת תקופה זו יש קיזוז בפטורים בין שתי החלופות פטור על פיצויים ואו קצבה מזכה. ככל שהקצבה גבוהה יותר, יתכן מאוד שכדאי לנצל את הפטור על קצבה הזקנה על פני הפטור על הפיצויים.

בנוסף תקרת הפטור על היוון קצבה המזכה מגיע ל 662,418 ₪ ובשנת 2025 יגיע הפטור על היוון הקצבה המזכה ל 1.02 מיליון. תיקון 190 מאפשר פטור על הקצבה המזכה הרבה יותר ממה שניתן לפני 2012, הסיבה לכך נובע מתיקון 3 בשנת 2008 (ביטול החיסכון ההוני במסגרת ביטוח מנהלים וקופות גמל).
התנאי בהוון קצבה, היא שתעמוד בדרישת החוק, קצבה זקנה מזערית של 4,458 ₪ (נכון לשנת 2014).

פריסות מס בעת מימוש היוון הקצבה ופיצויים חייבים:
בפריסת המס, ניתן להקטין באופן משמעות את חבות המס, מאחר והסכום החייב במס יתחלק לעד 6 שנים הן בפריסת מס הנובע מהיוון קצבה חייב או פיצויים חייבים, באמצעות פריסת מס ניתן לחסוך עשרות אלפי שקלים.

חשוב לציין:
ככל שמענקי הפרישה ופיצויים גבוהים ו/או קצבת הזקנה גבוהה , יתכן שלא תמקסמו את זכויותיהם ואת הטבות המס שמושפעות, מתקופת עבודה, שכר לפרישה, גבוה פיצויים, פדיון ימי מחלה, מענקים, גבוה הקצבה ועוד.